Powered By Blogger

26 Ocak 2009 Pazartesi

The Turk

Geçenlerde yazılım mühendisliği gruplarından birine bir arkadaşımın gönderdiği e-posta çok ilgimi çekti. Sizlerle paylaşmak istedim.

Gecenlerde tesadufen Amazon'un "Mechanical Turk" (MTurk) isimli web servisine rastladim.. Bu servis disaridan bilgisayar gibi gorunup aslinda bilgisayarin yapamayacagi insan zekasi gerektiren seylerin oparetorler tarafindan "dis dunyaya calktirmadan" yapilmasi isi http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Mechanica l_Turk

Servisin adi neden "Turk" diye merak ettim ve biraz arastirinca 17. yy da Wolfgang von Kempelen tarafindan gelistirilen otomatik satranc cihazinin adinin The Turk oldugunu ogrendim. Satranci oynayan robot Turk kiyafetli elinde nargile olan bir adam (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/Tuerkischer_schachspieler_windisch4.jpg) Bu cihaz zamaninda o kadar cok unlu olmuski bircok ulkeyi gezmis ve Napoleon'dan Benjamin Franklin'e kadar bircok kisiyi "yenmis"..

Tam 84 yil sonra aslinda robotun altinda gizli bir bolmede bir insanin oldugu ortaya cikmis ve o zaman kadar mekanik aygit oynuyor sanilmis.. Dolayisi ile literature "Turk" otomatik gibi duran ama aslinda gizli olarak insan eli deyen sistem olarak girmis. http://en.wikipedia .org/wiki/The_Turk

Ilgimi cekti paylasim dedim

Bu arada su kisim da bayagi ilginc: An unprovable but very plausible theory states that the Turk left its mark in the German language in the idiomatic expression "einen Türken bauen" ("to build a Turk") or "türken" ("to Turk"), meaning "to hoax, to deceive"

Hakan Eren

Hiç yorum yok: